het complete verslag 26/10-16/11 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu het complete verslag 26/10-16/11 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu

het complete verslag 26/10-16/11

Door: ArnoldAnnie

Blijf op de hoogte en volg Arnold & Annie

17 November 2011 | Australië, Sydney

Op de een of andere manier zijn de voerige berichten niet goed geplaatst of aan gekomen. Bij deze het completer verslag van begin af aan.

Woensdag 26 oktober 2011
s'Morgens om 09:30 uur opgehaald door Leon die ons naar Schiphol bracht.
Rustig ingecheckt koffie gedronken en gewinkeld.
Om 2:00 uur vertrokken naar Hong Kong. Zodra we in de lucht waren hebben we de klok al 6 uur vooruit (Hong Kong tijd) gezet.
In Hong Kong even gezocht naar welke vertrekhal we moesten zijn. Nadat we die gevonden hadden opnieuw door de douane. Bij de gate een flesje limonade gekocht dat vervolgens niet mee het vliegtuig in mocht. De 1:50 uur tijd tussen de vluchten bleek niet al te ruim. Deze tijd had je echt nodig. Ook in Hong Kong op tijd ca 09:00 uur vertrokken. Bij vertrek om 08:50 uur de klok 3 uur vooruit gezet. Inmiddels was het 27 oktober.
Bij aankomst in Sydney om 21:00 uur stond er een man met baard en lang haar op ons te wachten. Op een talfeltje voor hem lag een handgeschreven stukje karton met Djoser.
Dat bleek onze reisleider "Sauce" genaamd te zijn.
Het was even wachten voor alle groepsleden bij elkaar waren. De douane haalde sommigen er tussenuit voor een volledige controle, waarbij de tassen leeggehaald moesten worden. Een had een beschadigde tas, waarvoor aangifte gedaan moest worden.
Vervolgens zijn we met de bus naar het Macleay appartement hotel gebracht.
In vrijwel alle accomodaties waar we tot nog toe geweest zijn worden de kamernummers uitgegeven op alfabetische volgorde. Zo ook hier.
Echter de hier begon met met een indeling op voornaam. Weer eens totaal anders. Vanwege de Arnold en Annie zijn we nu eens overal de eerste en blijven op de begande grond. Anderen mogen nu eens naar de bovenverdiepingen.

Vrijdag 28 oktober 2011
Vrije dag in Sydney.
S'morgens met een groepje vanaf het Appartement door een mooi park richting het Operagebouw gelopen. Na het Operagebouw van buiten gefotograveerd te hebben zijn we naar het centrum gelopen. De prijzen liggen op het niveau van Nederland. Sommige dingen zijn zelfs wat duurder.
De bedoeling was om nog even door te lopen naar Chinatown, maar dat bleek toch te ver. Het was tijd om terug te gaan naar het appartement.
Begin van de avond met het groepje gegeten in een restaurantje tegenover het appartement. Het appartement ligt even buiten het Centrum (makkelijk te lopen)

Zaterdag 29 oktober 2011
Vrije dag in Sydney.
Vandaag hebben we Sydney wat verder verkend. Hiervoor een buskaart (24 uur geldig) gekocht. Eerst naar Bundi Beach geweest. Het was wel zonnig, maar te koud om te zwemmen. Langs de boulevard gewandeld,
Terug met de bus richting de haven voor een Rondvaart.
Een mooie rondvaart langs het Operagebouw.
Na de rondvaart alsnog naar Chinatown en daar het diner gebruikt.

Zondag 30 oktober 2011.
De bus stond al vroeg voor de deur. Vertrek om 07:30 uur naar de BLue Mountians.
De naam "Blue Mountains" komt door de vele Eucalyptusbomen (meer dan 600 soorten) die bij warm weer een blauwe nevel afgeven.
De eerste stop is voor een wandeling naar de Wenthworth Falls. Deze ligt in een diepe kloof.
Hiervoor moesten we via allerlei trapjes en rotsachtige paadjes naar de diepte afdalen.
Een lastige afdaling die beneden aangekomen zeer zeker de moeite waard is. De zon is fel, een licht windje en een aangename temperatuur van ca 20 graden. Bij warmer weer is de terugtocht naar boven een probleem. De in de rosten uitgehouwen treden zijn niet allen gelijk, wat het lastig lopen maakt. Nu al is het een hele uitdaging om terug naar boven te komen. (driemaal de tijd die je nodig had voor de afdaling)
Door naar de (alom bekende) bergen "Three Sisters" De afdaling die nodig is om ze (vanaf afstand) goed te kunnen zien zijn ca 750 treden uitgehouwen in de rotsen plus paadjes en rollende steentjes. Voor de weg terug naar boven hebben we gebruik gemaakt van de kabelbaan.
De overnachting is in het Youth Hostel te Katoomba.
De meesten van ons vonden dit onderkomen duidelijk minder. Misschien waren we wat verwend door het riante appartement hotel in Sydney.
We hebben een gezamenlijke lunch gebruikt.

Maandag 31 okotber 2011
Met tussenstops (fotostops) naar Canberra (ca 300 km).
In Canberra een langere stop om wat imposante gebouwen te bezichtigen, o.a. het Nationaal Museum en het nieuwe Parlementsgebouw.
Recht tegenover het nieuwe staar het oude parlementsgebouw, met daarachter het Oorlogsmuseum. Deze laatste ook bezichtigd.
Doorgegaan naar het Pavillion (apartement) in Canberra voor de overnachting.
Hier een gezamenlijk eten in een chinees (soort wok) restaurant.

Dinsdag 1 november 2011
Een mooie (lange) rit naar Beechworth.
Een fotostop bij het Nauta museum, waar een onderzeeboot buiten ligt.
Gestopt bij de Woolswed Falls. Wederom een afdalig via allerlei rotsige paadjes om de mooiste foto's te kunnen maken. Ook nog even naar een wijnproeverij geweest. De Australische wijnen zijn lekker.
Overnachting in Armour Motor Inn te Beechworth.

Woensdag 2 november 2011
Even stilgestaan bij de Legende "Ned Kelly" in Glenrowan.
Door naar Melbourne, waar we s'middags in de stad gewandeld hebben.
Boodschappen gedaan en verder wat rondgekeken. Het was wat bewolkt, ca 16 graden en heiig waardoor het uitzicht minder was om naar de hoogste toren "Eureka Tower" te gaan.
Overnachting in Miami Hotel
Met een klein groepje Indisch gegeten.

Donderdag 3 november 2011
Vrije dag in Melbourne.
s'Morgens naar de markt geweest.
Het was nu vrij helder, dus na de markt wat haast gemaakt om naar de Eureka Tower te gaan. Eenmaal binnen met de lift in "no time" naar de 88 verdieping voor een riant uitzicht op 300 meter hoogte. Een heel mooi uitzicht over Melbourne
Daarna wat gewandeld in leuke kleine winkel- en reaturant straatjes
Een totaal andere stad als Sydney.
Gegeten in een Maleis restaurant (goed) en terug naar het Miami Hotel.

Vrijdag 4 november 2011
Vroeg op! vertrek al om 07:00 uur voor de "Great Ocean Road"
Eerst naar Bell Beach voor een mooi uitzicht over de oceaan.
Bij de volgende stop voor de koffie waren veel papegaaien die we mochten voeren.
Zij aten vervolgens uit je hand
Door het bos in te lopen kon je Koala's in de bomen zien "zitten" slapen.
Na een stukje rijden via de "Great Ocean Road" gestopt voor een foto van de "Twaalf Apostelen", rotsformaties langs de kust. Het laatste gedeelte van de Rotsformatie noemt men ook wel de London bridge. Hiervan is een deel ingestort.
s'Middags een wandeling in het "Forrest" Regenwoud.
Overnachting in Warrnambool. Gezamenlijk gegeten in de Bistro.

Zaterdag 5 november 2011
Op weg naar Towers Hill, wel kangeroes zien lopen, maar het was niet mogelijk om een foto, of video te maken. Bij een wandeling door het bos kwamen we Emoe's tegen. Die lieten zich wel fotograveren. Zelfs van dichtbij.
Langs het strand "Towers Hill" koffie gerdronken.
Door naar het Marine Bay National Park. Een meer genaamd "Blue See". Het water heeft een apart helder blauwe kleur.
De volgende stop bij de SincHole. Een verzakking in de grond.
Daarna naar de "Rainbow Rocks" in de zee gelopen. Afdaling naar het strand. Hier stond een koude wind. Overnachting in Robe.

Zondag 6 november 2011
De koffie onderweg gedronken bij de "Big Lodge" (een grote spin)
In he Coolonge National Park via een lang zandpad in de duinen gewandeld naar zee.
In Coolonge Wilderness Lodge een rondleiding door Aboriginal over de planten en struiken.
Tekst en uitleg over de eetbaarheid en voeding van planten en vruchten ervan.
Een korte fotostop bij Punk Lake
Gewandeld in het plaatsje "Hahndorf", vrijwel geheel Duits. Een leuk winkelstraatje.
Overnachting in Aidelade.
Met een groepje gegeten in het Casino.

Maandag 7 november 2011
Vrije dag in Aidelade. s'Morgen in de stad gewandeld.
S'Middags naar de Botanisch tuin geweest. Tour met de bus door de stad gemaakt.
Gegeten bij Mekong Thai.

Dinsdag 8 november 2011.
Vertrek om 06:30 uur, de outback in...... en gelijk de warmte.
Het eerste stuk via de Highway. Dit is een tweebaans snelweg (asfaltweg) , zoals we in Nederland een provinciale weg kennen. Dus met tegemoetkomend verkeer, waar je maximaal 110 km mag rijden.
Na deze weg zo'n 80 km gevolgd te hebben, zijn we richting Wipena gegaan. Hier houdt het asfalt op en gaan we 350 km verder op een gravelweg.
De lunch (klaargemaakt door Sauce) in een park langs de weg. Dit bij het plaatsje "Laura"
Bij de volgende stop gewandeld bij een meer. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar boven de 30 graden. Overnachting in Wipena, Flinders Range
Ieder mocht zijn eigen tent opzetten, wat voor sommige toch nog even lastig was.
Halverwege de avond is het lekker gaan waaien, wat enige verkoeling bracht.
Een half uurtje later flitste en donderde het onafgebroken. Het frisse windje probeerde de tenten weg te blazen en de regen (horizontale vlagen) probeerden via elke opening de tent binnen te komen.
Toen het na middernacht wat rustiger werd, bleken sommige een verblijf in de douche/toilet ruimte boven de tent gekozen te hebben. Sommige tenten stonden vol wa ter of waren plat gegaan. Hier blijkt dat niet alleen het opzetten van de tent, maar ook even kijken naar de plek waar je de tent opzet van belang is. Die van ons stond wat hoger, waardoor er alleen wat lekwater naar binnen gekomen was. Zelf zijn we de tent niet uitgeweest en hebben ondanks alles die nacht lekker geslapen.

Woensdag 9 november 2011
Vanwege de warmte vroeg uit de veren, voor een een wandelng naar Wilpena Pound, een enorm natuurlijk amfitheater midden in dit bergachtig gebied. Snel een ontbijt, inpakken en wandelen. Het pad er naar toe loopt (soms steil) omhoog, wat door de warmte (verwachte temperatuur opde dag 37 graden) alleen s'morgen vroeg te doen is.
Vervolgens op weg naar Marree, via...ja de Gravelwegen.
Een fotostop bij Leigh Creek coalmines en "Pink Lake". Pink Lake doet zijn naam eer aan. Het water heeft inderdaad een paarse gloed. Foto's gemaakt, maar daar is het minder goed op zichtbaar. Door naar Marree, waar we wederom in tenten overnachten. Vanwege de voorspellingen van slecht weer, zetten we de tenten op het terras onder een overkapping op.
Het is erg warm en er komt een warme wind opzetten. De wind wordt erger waardoor we de tenten goed vast moeten zetten. Het koelt echter niet af en er komt ook geen regen. Sommigen besluiten om zo in de slaapzak onder de overkapping te gaan slapen. De wind speelt zodanig met de tent dat je ieder moment verwacht dat deze wegwaait.
We zijn toch in de tent gebleven en in slaap gevallen.

Donderdag 10 november 2011
Zodra het licht werd, werden we door de vogels gewekt (ca 05:30 uur)
De diehards die zonder tent geslapen hebben zijn s'nachts veelvuldig door de muggen bezocht. Sommigen waren op veel plaatsen gestoken.
Ook nu weer bijtijds opweg. Voor vandaag staat een lange route naar Coober Pedy gepland. Wederom via de ons inmiddels bekende stoffige en in de auto rammelende gravelwegen.
Onderweg (foto en sanitaire) stops bij Williams Creek (de kleinste nederzetting van Australie) en een luch bij Aeroplane Jelly.
We zijn ook even gestopt bij "The Dog Fence". Een hekwerk van 9600 km. Dit om de Dingo tegen te houden. Ten noorden van het hek is de Dingo beschermd. Ten zuiden schieten de boeren ze soms af om de schapen te beschermen.
De volgende stop was bij "Salt Lake" Het grootste zoutmeer van Australie, wat nu vrijwel droog stond.
Een stop om even boven op een heuvel naar een warmwaterbron te kijken. Ja inderdaad boven op een heuvel. Een kleine plas waar het water op wisselende plaatsen omhoog komt. een leuk gezicht met allerlei draaikolken.
Eenmaal aangekomen in Coober Pedy hebben we de spullen uitgepakt en zijn direct doorgegaan voor een rondleiding. Er zijn daar veel opaalmijnen. Tijdens de rondleiding in een van de mijn en was er te zien hoe het in vroegere jaren en hoe het nu gedaan werd. Uiteraard kom je daarna in de winkel met de bedoeling dat je wat koopt.
De slaapplaatsen waren in de grotten uitgehouwen. Een grote zaal afgescheiden met gordijnen. Wel heerlijk koel. De temperatuur is vrijwel het hele constant 21/23 graden.

Vrijdag 11 november 2011
Om 07:00 uur vertrokken voor een lange rit naar Ulura (Ayers Rock) Yulara Village een kampeerplaats op ca 20 km afstand. (Dat is dichtbij !!)
Onderweg waren vele stukken land te zien waar de planten en struiken verbrand waren. De Australiers doen er verder niets aan. Za laten alles liggen. Ook dode bomen laten ze staan. De natuur regelt het zelf.
We zijn de grens van South Australie naar the Northern Territory gepasseerd.
Een foto stop bij een locatie waar we erop attent gemaakt werden dat we het land van de Aboriginals betreden. "The breakaways" is a site significance to the Antakirinja matuntjara Yankunytjatjara People".
Een stop bij Custin Springs waar een voliere is met veel Australische vogels.
Aangekomen in het kamp, eerst even opfrissen en direct door naar Ulura voor de zonsondergang. Ondanks het voorjaar is de zonsondergang al om 19:11 uur
Net voor de zonsondergang toverde de reisleider "Sauce" ergens champagne vandaan. Hij bleef de glaasjes maar vullen.
Terug in het kamp gezamenlijk gegeten, klaargemaakt door Sauce. Hier sliepen we in een soort blokhut met muskietengaas. De tenten hadden we met het weer wel gehad. Uiteraard waaide het nu niet en is het droog en warm gebleven.
Een gedenkwaardige dag.
Op 11-11-11 om 19:11 de zonsondergang bij Uluru in Australie.

Zatrerdag 12 november 2011
Om 05:00 uur (ja het is geen vakantie) naar Uluru vertrokken voor de zonsopgang.
Vroeg mede vanwege de warmte, om tevens een wandeling rondom Uluru te maken. De meesten van de groep kozen voor de hele wandeling van 10 km (ca 2 uur).
De temperatuur viel nog mee met ca 29 graden.
Na de lunch zijn we naar andere rotsen gegaan, de "Kata Tjuta"
De wandeling van 2,2 km naar boven en weer terug bij 37 graden was wel wat anders dan de wandeling in de ochtend. De groepsleider "Sauce" heeft onderweg veel verteld van de berg en de aanwezige planten. Het is wel te volgen in het engels, maar om het s'avonds bij een zaklampje op te schrijven is wat anders.
Terug in het kamp een gezamenlijke maaltijd, klaargemaakt door Sauce. Ja hij bleek niet alleen reisleider en chauffeur, maar kon ook lekker eten klaarmaken.

Zondag 13 november 2011
Deze dag een korte busritje van 350 km , dus mochten we "uitslapen". Vertrek om 09:00 uur naar Kings Canyon.
Een stop bij Kings Creek. Een "gas station" met winkel en koffie stop midden in de uitgestrekte woestijn. Dat we overal ver bij vandaan waren wisten we al. Nu was het ook aan de prijzen te merken. Waar in de grote steden de benzine nog ca 1,50 Australische Dollar kost moet je hier 2,37 neertellen voor een litertje. Maar ja je hebt geen keus. De volgende is ca 180 km verderop. Er tussen is n-i-e-t-s.
Toch maar een lunch en koffie genoten.
Door naar Kings Canyon om daar bij 38 graden de Canyon in te gaan. Wederom een weg naar boven in de kloof. De lange route was afgesloten vanwege de hitte.
s'Avonds een gezamenlijke maaltijd, klaargemaakt door Sauce.
Ook hebben we hier alvast afscheid genomen van Sauce.
Een opmerkelijke leuke en gezellige reisleider.

De "Outback" is een belevenis apart. Enorm uitgestrekt en leeg. Sinds een jaar of 10 valt er jaarlijks weer wat regen waardoor het nu hier en daar groen is. Er groeien over het algemeen planten en struiken. Af en toe probeert een boompje het ook.
Kenmerk zijn ook de "Endless Roads", eindeloze gravelwegen, waar je hooguit 1 tegenligger per uur tegenkomt. Om de honderden kilometers een rustplaats, waarvan niet duidelijk is dat ze er nog een bestaan van kunnen hebben. Zodra je deze verlaten hebt, staat er vaak een bord met de volgens rustplaats, bijvoorbeeld "Next stop, gas/coffee 132 km".

Maandag 14 november 2011
Om 7:30 uur vertrokken naar Alice Springs
Onderweg veel kamelen en dromedarissen gezien en gefotografeerd. Ook deze weg was weer onverhard. Dus rammelend over de gravelweg naar de trein.
s'Middags even gewandeld / gewinkeld in Alice Springs. We hebben de plaats bekeken van de Flying Docters. Film over het ontstaan en werk van de Flying Docters gezien.
En het viel op dat hier veel Aboriginels wonen.
Om 16:45 verzameld voor het laatste stukje met de bus van Sauce naar het trein station.
Hier is een eind gekomen aan een busrit met Sauce van 5498 kilometer door west, zuid en midden Australie.
Voor de trein "The Ghan" moet je inchecken. De bagage mocht maximaal 20 kg wegen. Hierdoor mochten sommigen een deel van hun tas leegmaken. Om 17:45 Sauce uitgezwaaid. De trein vertrok op tijd om 18:00 uur.
Het gaat niet snel. De snelheid is niet hoog, geschat zo'n 100 km per uur.

In de afgelopen week was het lastig om bij een zaklampje de belevenissen te schrijven. Niet overal electriciteit en het is hier vroeg donker.
Dus nu zitten we in de trein in een comfortabele (lig)stoel de korte (steno) aantekeningen van de afgelopen week uit te werken.

Dinsdag 15 november 2011
Een redelijke nacht gehad in een ligstoel. De trein hobbelt af en toe. Slapen achterover in een stoel is toch niet echt lekker. Ontbijtje in de trein.
Bij aankomst om 09:00 uur in Katherine werden we opgewacht "Carl" van "ädventure tours" voor het vervolg van de reis.
Opweg naar Kakadu (National park) voor een lunch in Kakadu Station.
Na de lunch naar de Jim Jim falls. Een lange 3 km wandeling bij 44 graden om daar te komen. Niet iedereen had de moed om bij deze temperatuur de wandeling te maken en bleven bij de bus in de schaduw bij de bomen wachten op onze terugkomst.
Waar het in de woestijn warm en droog was, merkten we nu dat we echt in de tropen beland zijn. Zelfs je (korte) broek kon je uitwringen.
Je zwembroek en handdoek en 1 flesje water mee zeulen was eigenlijk niet voldoende.
Eenmaal aangekomen bij de "Falls" bleek dat je ook nog even de nodige rotsblokken moest nemen om bij de eigenlijke Falls te kunnen komen.
Maar het was de moeite waard en de overgebleven sprongen al vrij snel in het water. Het water leek in eerste instantie wat koud, maar was eerder koel doordat wel zelf een beetje warm gelopen waren. Het water had een gele kleur, waardoor je lichaam ook deze kleur onder water kreeg.
Na een poosje heerlijk verkoelend in het (zeer) diepe water gesparteld te hebben, weer aan de terugtocht begonnen.
Ondanks dat we de kleding op de rotsblokken achter gelaten hadden, bleek deze toch bij het weer aantrekken nog nat te zijn van de transpiratie van de heenweg.
Weer terug aangekomen bij de bus hadden we het weer net zo warm.

Tijdens de wandeltocht deden we nog een ontdekking.
Bij het winkelen in Adelaide en Alice Springs lagen er in de winkels veel bordjes met voorgedrukte teksten.
Op een er van stond 100 km2, 25 mensen, 10.000 walibi's, 10.000.000 flies.
Met name de vliegen waren duidelijk aanwezig. Indien je 4 vliegenmeppers tegelijk zou hebben, kom je er nog 4 tekort om ze van je af te houden.

Op weg naar de overnachting in Cooinda bij de Yellow water Jetlands.
Een camping met hutten van horrengaas. Hier hebben we veel last gehad van vliegen en muggen.
Een minder geslaagde nacht in de warmte.

Woensdag 16 november 2011
Na het ontbijt een korte busrit voor een boottocht (water saffari) in Yurmikwik.
Een mooie boottocht door het moerasland, waarbij je veel vogels en dieren van dichtbij kon fotograveren. De krokodillen zwommen naast de boot.
Na de boottocht een stop bij Ubirr Art Side "The Spirit of the Land". Ook hier weer een klimpartij via de rotsen waar oude tekeningen op gemaakt waren door Aboriginals uit lang vervlogen tijden. Eenmaal geheel boven een schitterend uitzicht over de hele omgeving
Nog een stop bij de "Bark Hut" en "Humpty Doo" om even de benen te strekken.
Het is een krappe bus zonder airco. (minpuntje).
Om ca 16:30 aangekomen in Darwin bij het Frontier Darwin (4 sterren hotel).
Heerlijk eens een lekkere douche en kamer met airco.... en licht s'avonds om even wat notities uit te werken.
Tevens werd het hoogtijd om alle apparatuur (foto, video, telefoon, etc.) op te laden voor de komende week.

• 17 November 2011 - 07:31

Leon:

Mooi verhaal Annie en Arnold, spannend allemaal. Behalve die vliegen en muggen dan.
    Gas en licht doen het nog steeds dus van Eneco en Joulz kunnen jullie voorlopig nog even wegblijven.
    Jullie hebben door al dat gereis natuurlijk wel op radio 5 de top 1000 evergreens gemist dus voortaan iets later op vakantie. Hier vriest het in de nacht ligt en geen last van ongedierte.
    Houdt moed en geniet er voorlopig van.

Oh ja, voordat ik het vergeet. Misschien kun je voor de terugreis jullie vluchtnummer even mailen.
    Dan kan ik op tijd op Schiphol zijn.

Maar voorlopig eerst nog vakantie.

• 17 November 2011 - 08:15

Adri:

hoi annie en arnold

een heel triest bericht mijn vader is overleden op 11 november 3 dagen ziek geweest en aan acute leukemie gestorven.verder een hele fijne vakantie
    gr adri van eck

• 17 November 2011 - 09:06

Stéphanie G.:

Hallo Annie en Arnold!!

Zo te lezen vermaken jullie je goed.
    Leuke verhalen en volgens mij is er veel moois te bezichtigen. Ik word er gepast jaloers van, hier achter mijn bureau. Is het lange vliegen verder ook allemaal goed gegaan?

De lange zomerdagen maken hier plaats voor koude herfstdagen die steeds meer op die van een winter beginnen te lijken. In december met pap en mam naar Winterberg, dus eigenlijk maken we daar dan ook wel weer dankbaar gebruik van!

De tijd zal vast voorbij vliegen. Dus lekker genieten nog en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Een handzwaai vanuit Nederland,
    Stéphanie

• 17 November 2011 - 16:14

Rena:

Hoi Annie en Arnold
    Wat fijn om (eindelijk) jullie verslag te kunnen lezen.
    We begonnen ons op kantoor toch wat ongerust te maken,maar we wisten wel dat jullie goed waren aangekomen aangezien je clienten de kaart hadden ontvangen die je had verstuurd.
    Nou fijne reis verder nog ff in Australie en dan op naar de volgende bestemming.
    Liefs Rena

• 17 November 2011 - 18:04

Linda En Bert:

Hoi Annie en Arnold,
    wat een verhalen allemaal. Ik vroeg me al af waar de verhalen bleven, gelukkig is het goed gekomen. Ben benieuwd naar de foto`s die bij de verhalen horen. Misschien kunnen jullie eens een fotootje meesturen.
    Hier gaat verder alles goed. De ijsberichten hebben jullie al gelezen, maar het wordt weer iets warmer. De herfstkleuren zijn erg mooi.

• 20 November 2011 - 13:27

Kees:

Dat ziet er schitterend uit,
    hier gaat alles goed, veel pezier verder.

Groet Kees

• 24 November 2011 - 09:38

Herman Vernooij:

Hoi Annie en Arnold.

Wat een belevenis. Als ik het lees wat jullie allemaal doen en al gedaan hebben dan stijgt bij mij de verbazing.
    Jullie hebben straks een maand nodig om weer in het nederlands ritme te komen. Maar geniet eerst maar van wat jullie allemaal tegen komen op deze prachtige reis.
    Annie ik red me prima.

Groet uit Odijk