Laatste nieuws - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu Laatste nieuws - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu

Laatste nieuws

Door: ArnoldAnnie

Blijf op de hoogte en volg Arnold & Annie

24 December 2011 | Nieuw Zeeland, Wellington

Vrijdag 23 december 2011
Na een goede nachtrust en lekker ontbijt op weg naar Akaroa. De zon schijnt uitbundig en de temparatuur loopt op tot 25 graden, tijdens de lange rit vandaag. Enkele stops in Failrlie en kleine plaatsjes waar verder weinig te beleven is. In Geraldine een langere stop voor de lunch. Hier zijn ook leuke kleine winkeltjes en loopt veel volk op straat wat een plaatsje gelijk een stuk gezelliger maakt.
De weg is vrij vlak dus we schieten lekker op richting Christchurch. Bij Rakaia gaan we op de Highway 1 over de langste brug in New Zealand. Het laatste stuk vanaf Christchurch naar Akaroa is weer een bergachtig stuk, waar je hooguit 40 km per uur door de bergen slingerd.
Komend uit de bergen bij “Barrys Bay” zien we het water van Akaroa Harbour van boven af. Een schitterend gezicht, dus even kijken waar we kunnen stoppen voor een foto. Annie is even in de auto blijven zitten als ik de foto maak. Het is nu even voor 14:00 uur en terug loop naar de auto. Het lopen ging niet meer, zo schudde de grond onde mijn voeten. De auto die stilstond, was aan het dansen op de grond. De takken en bladeren in de bomen ruisten erg alsof er een harde wind doorheen ging. Op dat moment realiseerde ik me dat het een aardbeving was. Het duurde ruim een minuut. Terug in de auto hoorde we na het nieuws van 14:00 uur (plaatselijke tijd – Nederland + 12:00 uur) dat er wederom in Christchurch een aardebeving was geweest. Later bleek dat het er een was van 5.8. Na ruim drie kwartier waren we in Akaroa. We hebben een ruim apartement met uitzicht over “Akaroa Harbour”. Schitterend. Nadat we de tassen naar boven gesjouwd hadden even een kopje koffie gezet.
De televisie aangezet en de nieuws zender opgezocht. Daar hoorden we dat er behoorlijk wat schade was. We zaten net aan de koffie om 15:20 uur toen alles in het apartement begon te schudden. De koffie die op de tafel stond ging erover en de ramen en deuren rammelden. Buiten liepen de mensen gewoon door alsof er niets aan de hand was. Toen we wat later op de bank zaten om de koffie op te drinken kon je voelen dat de aarde nog niet rustig was. Deze laatste is 6.0 geweest.
Na de koffie een wandeling langs het water en door het plaatsje, daarna boodschappen doen voor het avond eten. Bij het avond eten is alles weer rustig.

Zaterdag 24 december 2011
Vanmorgen om ongeveer kwart over zeven schudde het nog wel een keer, maar niet zo heftig en lang als gisteren. Na het ontbijt hebben zijn we nog even gaan wandelen. Daarna zijn we naar Christchurch gegaan voor een bezoek aan kennissen die daar al meer dan 48 jaar wonen. Het centrum is nog helemaal afgesloten met hekken. We hebben de auto bij een supermarkt geparkeerd en zijn lopend naar het centrum gegaan. Veel winkels zijn “tijdelijk” ondergebracht in containers. Het is leuk gedaan. Gisteren is er veel nieuwe schade ontstaan. Het zal nog wel even duren voor het hersteld is. Sommige delen van de stad zullen niet meer op die plek opgebouwd worden.
Daarna door voor bezoek. Het was dan ook even zoeken hoe je aan de andere kant moet komen.

• 24 December 2011 - 09:12

Doenja:

Hallo Arnold en Annie,
    Dat is vast bijzonder om een aardbeving mee te maken. Wij wensen jullie vanuit Bunnik hele fijne feestdagen. Er liggen ook heel wat kerstwensen bij de post op jullie te wachten. Als ik nog wat voor jullie in huis kan halen dan hoor ik het graag! Geniet van jullie laatste vakantiedagen in het hele mooie nieuw-zeeland en tot volgende week in Nederland. groetjes Doenja

• 24 December 2011 - 12:59

Carla Simonis:

Heb wel aan jullie gedacht, toen dat nieuws over die aardbeving kwam.
    Akelig om mee te maken, maar gelukkig goed afgelopen.
    Fijne terugreis en hartelijk dank voor alle berichtjes, ik heb er van genoten.
    Liefs, Carla, groeten van Ron

• 26 December 2011 - 09:31

Herman Vernooij:

Geweldig wat jullie gezien hebben.
    Goede reis naar huis.

• 27 December 2011 - 15:33

Yvonne En Dick:

Oeps ook een aardbeving, zo te lezen beetje vergelijkbaar met die van ons toen op Bali. Rare gewaarwording hè als alles schudt. Voor het geval jullie al vliegen, weet de precieze datum niet meer, welkom terug in Nederland, met waarschijnlijk een beste jetlag. Het is wel een reis geweest mensen, tjongejonge wat hebben jullie veel gezien, en geschreven!!!

Yvonne & Dick