Auckland & Bay of Islands - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu Auckland & Bay of Islands - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Arnold & Annie - WaarBenJij.nu

Auckland & Bay of Islands

Door: ArnoldAnnie

Blijf op de hoogte en volg Arnold & Annie

29 November 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Donderdag 24 november 2011
In de middag even boven op Mount Eden gekeken. De hoogste “berg” van de omgeving. Je hebt er een schitterend uitzicht over Auckland.
S’Avonds gegeten in een Turks restaurant. Ja die zijn hier ook genoeg.

Vrijdag 25 november 2011.
Het is bewolkt en zo’n 15 graden. De geplande trip naar de Sky Tower voor een uitzicht op 340 meter hoogte laten we varen vanwege de nevel in de omgeving. Het waait stevig hier.
Eerst naar het centrum, het info center, om van daaruit naar “Kelly Tarltons” te gaan. Een onderwater wereld waar je de vissen van dichtbij kan zien. Niet alleen haaien, maar ook hele mooie “kleine” zeepaardjes. Vandaar weer terug naar het centrum.
Leuke snuffel winkeltjes, van modern, antiek tot 2e hands artikelen.
Wederom bij de Turk gegeten (Fish and Chips)

Zaterdag 26 november 2011
Het half negen en regent licht, is 15 graden en de wind is er ook nog steeds.
Eerst een stukje via Highway nr 1 om de stad uit te komen. Richting het noorden op weg naar de Bay of Islands. Via de Highway zie je niet zoveel, dus zodra we kunnen eraf en binnendoor.
De lokale wegen zijn veel mooier en gaan via berg en dal door allerlei kleine plaatsjes.
Even een stop langs de kust in Orewa voor een foto. Een koffie stop in “De Swinging Cow Cafe” op de kruising nabij Whangarei en afslag naar Maungaturoto .
De weg binnendoor gaat ook dwars door het plaatsje Whangarei. In het centrum is veel te beleven. De zon is hier ook tevoorschijn gekomen en temparatuur is hier inmiddels opgelopen naar 23 graden. De auto vlakbij een klokken museum geparkeerd. Eerst even binnen kijken. Schitterende (oude) klokken. Grappig is dat ze hier ook een Friese en Zaanse klok in het museum hebben hangen.
In Kawakawa even gestopt bij het “Hundert Wasser Toilet”. Het beroemste toilet van New Zealand.
Verder op weg naar Russell in the Bay of Islands. Hiervoor de Bay of Islands over met de Ferry tussen Opua en Okiato. He is inmiddels lekker weer, zonnig en 27 graden.
Russell een schilderachtig plaatsje met Duke of Marlborough Hotel, en uitzicht over de Bay of Islands.

Zondag 27 november 2011
Een dag in Russell, dus eerst even de was doen dan kan die drogen.
Een boottocht hebben niet vooraf gereserveerd en blijkt vol te zijn. Dan wandelend naar Tapeka Del Mar. Een schitterende wandelpad naar bovenop de berg door de natuur met een mooi uitzicht rondom. De Tahapuke Bay en de Bay of Islands en in de verte veel eilandjes.
s’Middags naar Oneroa Bay via Long Beach Road gewandeld. Even lekker aan het strand in de zon en pootje baden.
Bij Sally’s Fish en Chips gegeten (lekker).

Maandag 28 november 2011
Na vertrek al snel de Ferry voor de overtocht.Vandaag richting De Kauri trees. Een stop bij Opononi voor een kopje koffie. Hier is een heel mooi uitzicht over de baai Hokianga Harbour. Volgens een bord is er in 1954/55 een dolfijn in de baai geweest die zo tam was dat de kinderen er mee konden zwemmen.
De weg door het Northland Forest is niet alleen schitterend, maar adembenemend mooi. Jammer dat we er geen tijd voor hebben, anders waren we nog een keer terug gereden.
Door naar het Kauri park voor de grootste boom van New Zealand. Deze grote boom “Kauri” uiteraard op de foto gezet. Hij is ca 4,5 meter in doorsnee, zo groot dat een persoon ervoor nauwelijks te zien is.
Via een vrij vlak landschap verder naar het Kauri museum in Matakohe. Hier is ook een “antiek” post en telegraaf kantoor (als museum), met oude toestellen.
De dag vordert inmiddels en we moeten door naar de volgende stop voor een overnachting in Takapuna.
Een mooi, chique hotel, bij leuke winkelstraatjes en vlakbij het strand.

Dinsdag 29 novmeber 2011
Naar de volgende stek, dwars door Auckland. Ook hier is het druk in de spits, dus file rijden. We hebben bijna een uur nodig voor een stukje van 20 km. Zodra we hier door zijn is het een stuk rustiger op de weg. Eerst een stukje Highway (kan niet veel anders). Zodra we van de Highway af zijn, is ook de natuur een stuk mooier. Waar je op de Highway een vrij vlak stuk had, gaat het nu weer door een mooi landschap en bergen. Bij Whenuakite staat een bord “Hot water beach”. Dus daar even naar toe.
Het blijkt dat deze alleen werkt 2 uur voor tot 2 uur na High Tide. Dat is pas aan het eind van de middag.
Door naar het plaatsje Hahei, voor een wandeling naar de “Cathedral cave”. Ca 35 minuten lopen via allerlei rostpaden en trapjes op en af. Maar dat waren we al gewend van Australie. Eenmaal aangekomen een schitterend stukje strand. Een wild stukje natuur met allerlei rotsformaties op het strand en in de zee. Sommige rotsen zijn hol, je kunt er onderdoor lopen.
Even op de kaart gekeken. Als we nu door rijden komen we aan een water met een “Ferry” alleen voor voetgangers. Met de auto zit er niets anders op dan om te rijden naar het plaatsje Whitianga voor de overnachting. De accomodatie ligt even buiten het plaatsje en is erg rustig. Het enige wat je hoort zijn de vogels en het ruisen van de wind in de bomen.
Het plaatsje zelf en om 17:30 uur vrijwel uitgestorven. Alleen de supermarkt is (gelukkig) nog open.
Een kant en klare maaltijd in de magnotron.

• 29 November 2011 - 10:12

Herman Vernooij:

Wat een avontuur. Jullie komen als echte wereldreizigers terug.
    Knap dat jullie steeds maar weer een verslag maken.
    Goede reis verder en geniet er van.

• 29 November 2011 - 10:51

Linda En Bert:

Leuk om allemaal te lezen en om die mooie foto`s te zien. Ik had inderdaad niemand zien staan bij die boom, maar toen ik je stukje gelezen had keek ik nog een keertje en jawel, daar staat iemand. Hoe ging het plassen op die beroemde toilet?
    Geniet nog lekker van jullie vakantie en wereldreis en wij lezen lekker mee.
    Groetjes

• 29 November 2011 - 13:56

Eef En Lydia Vd Veld:

Met veel genoegen lezen wij jullie verslag. Nog veel plezier en geniet er van. Groetjes

• 30 November 2011 - 05:30

Marion:

Goedenavond,
    Wat betreft het tijdsverschil wel handig rekenen, precies 12 uur ( de rest van het huis nog in diepe rust)...

Wat leuk om jullie verhalen te lezen uit dit adembenemend mooie land!

Jullie komen toch wel weer terug naar NL??

Is de kerstman daar al prominent aanwezig? Hier zitten we natuurlijk nog druk in de Sintperikelen :)

• 30 November 2011 - 17:34

Adri:

wat leuk om jullie verhalen te lezen
    nu snap ik waarom jullie naar australie
    gegaan zijn voor vakantie.
    veel plezier
    gr adri